21.2.16

CITRUS

Februari är månaden för omplantering. Så fram med tidningspapper, krukor, lekakulor, jord och vattenkanna. 

För 7 år sedan planterade jag och barnen olika slags citruskärnor; apelsin, citron, lime, clementin. 

De har vuxit upp, en del med blanka blad, andra matta. Vissa småväxta, andra yviga. Dom är lättskötta och får under sommarhalvåret stå på balkongen och grönska, vilket de stormtrivs med.

Nu är det dags att fräscha till dem med nya lerkrukor, Ingefära från Ikea.


Lime-kärnorna har definitivt gett de vackraste plantorna, frodiga, täta och enkla att beskära för att hålla efter formen.

Frågan är om de någonsin kommer blomma... För ett par veckor sedan fick vi ett underbart citronträd av några vänner, nu prytt av ett tiotal hänförande väldoftande blommor som inte går att passera utan att stoppa i näsan bland pistillerna och dra efter andan. 

Dessutom lika många små citroner, gör mig smått nervös inför uppgiften att ta ansvar för trädets välmående och överlevnad... Men jag ska göra mitt bästa.

Vi planterade även avocado, snabbväxande gängliga ynglingar som fick leva ett par år innan de blev ohanterliga. Och mango som aldrig orkade mer än att bryta fram genom jordytan, men min omsorg och växtnäring räckte dock inte till för att de skulle orka vidare uppåt. Men härligt att låta barnen få följa utvecklingen från frukt till kärna, sådd och planta. Om cirkeln sedan kommer slutas återstår att se...
Följ på instagram! www.instagram.com/bortabramenhemma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar