13.7.16

KÖK KÖK KÖK - KÖKET PÅ LANDET

Äntligen har turen kommit till köksluckorna i lackad furu, översållade av oroliga kvistar. I en sommarstuga får man ta ett projekt i taget för att mäkta med, tiden vill ju fyllas av så mycket avkoppling och umgänge också. Men jag älskar verkligen att måla, bättre avkoppling får man leta efter. Med ljudbok eller sommarprat i snäckorna kan man inte annat än njuta sig igenom två grundmålningar och två slutstrykningar. Faktiskt.

Men först ska ett par val göras. Färg och handtag.

Kan ju inte gärna köra grått även här, det skulle jag snart uppleva enformigt och fantasilöst. En färg som jag haft en faiblesse för en längre tid nu är pistage, eller mint. 


Vi har en vacker och charmig gammal brödburk ståendes på köksbänken, i helt rätt nyans! Helt plötsligt känns den självklar i detta sammanhang. Och jag ser att jag valt denna färg på fler saker, oberoende av varandra, omkring mig. Morgonrock, foppa-tofflor, balja fyndad på loppis.


Och som en bekräftelse på detta dyker följande inspirationsbild upp i mitt insta-flöde. Från Kvarteret Mäkleri.



Bara att ta med brödburken och åka till färgaffären för att få fram rätt färgkod och blanda till.



Och så var det detta med handtag. Lite huvudbry eftersom jag inte vill behålla de gamla i furu och inte lägga en förmögenhet på 28 st handtag. Men jag har ju sett dessa snygga och har man väl sett dem en gång så ser man dem precis överallt. Men HUR gör jag?


Några läderlappar har jag liggandes hemma sedan gammalt. De har bara inväntat rätt användningsområde. Det har jag löst nu.


Klippa till, göra hål. Håltagare har jag inte, men det funkar med kniv och syl. Sen var det detta med att hitta rätt beslag. Och det var inte enkelt vill jag lova. Har ägnat en hel del tid till att googla runt och söka på diy-sidor och bloggar. Till slut hittade jag helt rätt, hos Theofils beslag. Men vem hade kunnat ana att det heter Rosetthuvud? Och tillhörande skruv. Lösningen gör att skruven inte syns alls, utan döljs av en slät, blank mässingsknapp.





Ner med köksluckor och dags för målartvätt.



Jag var såklart tvungen att provfästa på en grundmålad lucka. Det kommer bli så bra!


Det färdiga resultatet kommer snart på Instagram!

Följ på instagram! www.instagram.com/bortabramenhemma 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar